CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 27, 2009

.::Aktiviti 2: Refleksi Kursus GGGE5014::.

Berdasarkan kepada kursus GGGE5014: KAEDAH MENGAJAR yang di ambil pada semester yang lepas, saya mendapati bahawa terdapat satu masalah yang wujud dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran berkaitan dengan tajuk "Adab menutup Aurat" iaitu Guru tidak dapat menjawab persoalan pelajar dengan baik. Hal yang demikian, berpunca daripada:
i-Kurang Persediaan
ii-Kurang Pengetahuan

Cadangan Strategi atau Kaedah Pengajaran untuk mengatasinya:
i-Seseorang Guru perlu melakukan 'homework' terlebih dahulu berkaitan dengan tajuk yang bakal diajar dalam bilik darjah. Ia dapat membina keyakinan kepada guru tersebut dalam menghadapi sebarang persoalan daripada pelajar.

ii-Guru perlu memperbanyakkan bahan bacaan agar ilmu pengetahuan sebati di dalam dirinya serta beliau tidak hanya fokus kepada buku teks semata-mata. Tanpa pengetahuan yang luas berkenaan dengan bidang yang diambil, ia akan menyebabkan seseorang guru dipandang rendah oleh para pelajar.

iii-Sekiranya guru tidak dapat menjawab pertanyaan yang diajukan oleh pelajar, beliau berhak menangguhkan persoalan tersebut pada hari yang lain sehinggalah jawapan yang tepat/sebenar ditemui.

iv-Selain itu,Guru juga boleh mengemukakan soalan tersebut untuk sesi perbincangan di dalam kelas. Keadaan ini dapat mewujudkan suasana berfikir di kalangan pelajar dan sudah semestinya jalan penyelesaian terbuka luas. Guru pula tidak kelihatan gugup.

0 comments: